51 Χρόνια Ελληνικής Δημοκρατίας (1974-2025)
&Γράφει ο Ηλίας Γιαννακόπουλος, Blog "ΙΔΕΟπολις"
*Παραδοξότητες και αντιφάσεις
*«Ο πρώην πρωθυπουργός της Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής
ανεχώρησε ήδη εκ Παρισίων δι΄ Αθήνας κληθείς όπως μετάσχη εις την σύσκεψιν των
πολιτικών αρχηγών , την οποίαν συνεκάλεσεν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στρατηγός
Φαίδων Γκιζίκης» (ελληνικό ραδιόφωνο 22.30 της 23
Ιουλίου 1974)
**“ Στις 23 Ιουλίου
1974 η επτάχρονη δικτατορία της 21ης Απριλίου, υπό το βάρος της Τουρκικής
εισβολής στην Κύπρο, κατέρρευσε. Οι στρατιωτικοί παρέδωσαν την εξουσία στους
πολιτικούς και ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ορκίστηκε πρωθυπουργός της χώρας,
επικεφαλής της κυβέρνησης «Εθνικής Ενότητας» τις πρώτες πρωινές ώρες της 24ης
Ιουλίου. Από την ημέρα αυτή αρχίζει η εποχή της «Μεταπολίτευσης», η λαμπρότερη,
ίσως, περίοδος της πολιτικής ιστορίας του ελληνικού κράτους”(από το διαδίκτυο).
Δύο ανακοινώσεις, λιτές και άκρως ενημερωτικές, συνιστούν τα δύο παραπάνω κείμενα. Ωστόσο όσοι έζησαν εκείνες τις ημέρες του Ιουλίου του 1974 διαβάζουν και νιώθουν πολύ διαφορετικά από ό,τι οι σημερινοί αναγνώστες (γεννηθέντες μετά την 24 Ιουλίου 1974). Τα βιώματα χρωματίζουν διαφορετικά την ανάγνωση ενός κειμένου.
Συνιστά παγκόσμια ιδιαιτερότητα μία εθνική
τραγωδία (κυπριακή τραγωδία) να οδηγεί στην πολιτική αναγέννηση μιας χώρας (πτώση
Χούντας, αποκατάσταση Δημοκρατίας).
Αποτελεί ιστορική-
στρατιωτική παραδοξότητα οι στρατιωτικοί (ελληνική χούντα) να παραδίδουν
την εξουσία στους πολιτικούς
(κυβέρνηση εθνικής ενότητας Κ. Καραμανλή) για να χειριστεί ένα στρατιωτικό γεγονός ( εισβολή Τούρκων στην Κύπρο).
Θεωρείται πολιτικό
οξύμωρο η γενέτειρα της Δημοκρατίας
να πανηγυρίζει την παλινόρθωσή (αποκατάσταση...)
της, αφού οι "βιαστές" της
(Χούντα 1967) λιποτάκτησαν μπροστά
στον πρώτο εθνικό κίνδυνο που οι
ίδιοι εκκόλαψαν με τις αστοχίες τους (ο χαρακτηρισμός είναι επιεικής/εθνικό
έγκλημα και προδοσία ήταν).
Αποτελεί χρήσιμο υλικό για την Πολιτική επιστήμη το γεγονός πως ένας
πολιτικός (Κ. Καραμανλής) που
χρόνια πριν υποχρεώθηκε σε μία πολιτική
αυτοεξορία να καλείται να σώσει τη χώρα του από έναν επικείμενο εθνικό κίνδυνο (κυπριακή τραγωδία/φόβος
ΕλληνοΤουρκικού πολέμου).
Συνιστά
δε πολιτική γενναιότητα, ανεξάρτητα
από πολιτικές και ιδεολογικές διαφοροποιήσεις, να αναγνωριστεί η προσφορά του Κωνσταντίνου Καραμανλή στην μετάβαση
από τη Δικτατορία στη Δημοκρατία.
Χρήζει πολιτικής ανάλυσης και κοινωνιολογικής
μελέτης (αν όχι και ψυχολογικής-ανθρωπολογικής) το επίπεδο πολιτικής ωριμότητας και
αυτοσυγκράτησης που επέδειξε ο ελληνικός
λαός κατά την περίοδο της μετάβασης από τη δικτατορία στη Δημοκρατία. Κι
αυτό γιατί τα ακραία συναισθήματα, τύπου "δώστε
τη χούντα στο λαό" δεν βρήκαν ανταπόκριση τόσο στον πολιτικό κόσμο όσο
και στο λαό.
Ίσως ο Λε Μπον θα μάς ήταν χρήσιμος σήμερα για να ερμηνεύσει την ομαλή μετάβαση από τη δικτατορία στη
δημοκρατία, αλλά και το επίπεδο-περιεχόμενο
της σημερινής μας δημοκρατίας.
Στην κατ' έθιμον γιορτή της Δημοκρατίας κάθε 24 Ιουλίου
στον κήπο του προεδρικού μεγάρου ακούγονται ύμνοι για τη Δημοκρατία, για την ωριμότητα και το δημοκρατικό αίσθημα του ελληνικού λαού
και εκφράζεται η ευχή για το βάθεμα και
το πλάτεμα του δημοκρατικού μας
πολιτεύματός.
Όλοι φυσικά και ιδιαίτερα οι τρόφιμοι της πολιτικής μας εξουσίας διακηρύσσουν πως η Δημοκρατία μας στις μέρες μας είναι τόσο ισχυρή όσο ποτέ άλλοτε. Βέβαια δεν λείπουν και οι ρεαλιστές που συμβουλεύουν να μην εφησυχάζουμε και να αγρυπνούμε, αφού οι κίνδυνοι για την 51χρονη δημοκρατία μας υφίστανται ακόμη. Μόνο που τώρα είναι διαφορετικοί και ίσως λίγο αδιαφανείς(λαϊκισμός, σκανδαλοθηρία...).
Στα προβλήματα της δημοκρατίας μας αλλά και του πολιτικού μας συστήματος συγκαταλέγεται και η "Πολιτική Ασυμμετρία" εξαιτίας της πολιτικής μονοκρατορίας της ΝΔ και της αδυναμίας της αντιπολίτευσης να πείσει ότι αποτελεί μία αξιόπιστη εναλλακτική κυβερνητική πρόταση. Αυτό είναι βλαπτικό τόσο για το έργο της κυβέρνησης όσο και για την υγεία της δημοκρατίας μας.
Μία αναδρομή στα 51 χρόνια της Γ΄ ελληνικής Δημοκρατίας θα μάς βοηθούσε να δούμε το μέγεθος του κινδύνου της Πολιτικής Ασυμμετρίας.
Στο διάστημα 1974-1981 ήταν εμφανής και αδιαμφισβήτητη η ηγεμονία και κυριαρχία της ΝΔ, αφού ο ιδρυτής της Κ. Καραμανλής πιστώθηκε την ομαλή μετάβαση από τη Δικτατορία στην Δημοκρατία.
Ωστόσο το πολιτικό μας σύστημα λειτουργούσε
ομαλά αφού το ΠΑΣΟΚ, ως πολιτική
θύελλα, κυριαρχούσε στην αντιπολίτευση και διεκδικούσε
με πειστικό τρόπο και νέες ιδέες την κυβερνητική εξουσία. Υπήρχε, δηλαδή, το θεσμικό αντίβαρο στην εναλλαγή της εξουσίας, όπως συμβαίνει-
και πρέπει να συμβαίνει- σε μία κανονική
δημοκρατία.
Μπορεί στις 18 Οκτωβρίου 1981 να μην
είχαμε σοσιαλισμό ("στις 18
σοσιαλισμό", κυρίαρχο
προεκλογικό σύνθημα του ΠΑΣΟΚ), είχαμε, όμως, μία ομαλή εναλλαγή στην
εξουσία. Ο διπολισμός που κυριάρχησε
για πολλά χρόνια (ΝΔ/ΠΑΣΟΚ) μπορεί
να είχε τα αρνητικά του, εξασφάλισε, όμως, την πολιτική σταθερότητα στη χώρα μας.
Σήμερα
τα κόμματα της αντιπολίτευσης αντί
να συναγωνίζονται-ανταγωνίζονται για την διαδοχή
της ΝΔ στην εξουσία σε περίπτωση ήττας της στις επόμενες εκλογές, αναλώνονται στον αγώνα για την κατάκτηση της δεύτερης θέσης, ως αξιωματικής αντιπολίτευσης και ενίοτε πανηγυρίζουν γι αυτό το
επίτευγμα.
Και αντί να προβάλλουν το πρόγραμμά τους ως εναλλακτική κυβερνητική πρόταση
εξαντλούνται στις προτάσεις για "Εξεταστικές
ή Προανακριτικές Επιτροπές". Αλήθεια ποια η προσφορά αυτών των
επιτροπών στην οξυγόνωση της
δημοκρατίας μας. Ποια κομματική ή πολιτική διαστροφή τείνει να μετατρέψει την Νομοθετική σε Δικαστική Εξουσία;
Αντί η κυβέρνηση να θεσμοθετεί κανόνες για την
εξάλειψης φαινομένων τύπου ΟΠΕΚΕΠΕ προτείνει
αναδρομική εξέταση παρόμοιων
φαινομένων στις προηγούμενες δεκαετίες. Άλμα, δηλαδή στο παρελθόν αντί στο μέλλον.
Η αντιπολίτευση, ως όφειλε, αντί να ελέγχει την κυβέρνηση για παρατυπίες και αβλεψίες της και να
προλαμβάνονται έτσι φαινόμενα κακοδιοίκησης,
εστιάζει την αντιπολιτευτική της κριτική στο δόγμα "εμείς είμαστε καθαροί". Λειτουργεί, δηλαδή, ως Επιμηθεύς αντί ως Προμηθεύς στο θέμα να προβλέπονται και να αποφεύγονται φαινόμενα
τύπου ΟΠΕΚΕΠΕ.
Γιατί όταν εμφανίζονται φαινόμενα
αδιαφάνειας με οσμή σκανδάλων τότε ο
λαός συλλήβδην αποφαίνεται πως "όλοι
ίδιοι είναι".
Έτσι, όμως, την πολιτική αποσυναρμολόγηση -αποσάθρωση και αποδιοργάνωση την
συνοδεύει η κοινωνική έκπτωση και σήψη.
Συνιστά δε ανησυχητικό σημείο για τα 51χρονα της δημοκρατίας μας το γεγονός πως τα πρωτοσέλιδα του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου απασχολεί περισσότερο η δυσωδία του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ και οι λεκτικές αψιμαχίες της αρχηγού ενός κόμματος με τους άλλους βουλευτές και όχι το νομοθετικό έργο της Βουλής.
Εξίσου, επίσης, ανησυχητικό σημείο είναι και το γεγονός πως τη στιγμή που ο Ερντογάν με ωμό και απροκάλυπτο τρόπο αμφισβητεί τα κυριαρχικά μας δικαιώματα σε κάποια νησιά του Αιγαίου (βάζοντας τελευταία και τη Λιβύη ως δορυφόρο σε αυτήν την αμφισβήτηση ), η κυβέρνηση αγωνιά και άγχεται για τον τρόπο με τον οποίο θα απεγκλωβιστεί από το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Την αρνητική εικόνα της δημοκρατίας μας στον τομέα αυτό συμπληρώνει και η συμπεριφορά της αντιπολίτευσης συλλήβδην που αντί να πιέζει και να βοηθά την κυβέρνηση
στη χάραξη μιας νέας εξωτερικής πολιτικής και να δημιουργεί κλίμα εθνικής ανάταξης του λαού εστιάζει την προσοχή της σε ανούσια συνέδρια και σε σενάρια συγκρότησης αντι-Μητσοτακικών κομματικών σχηματισμών για τις επόμενες εκλογές (περίπτωση Κεντρο-Αριστεράς).
Την εικόνα της αδράνειας της αντιπολίτευσης και του εκφυλισμού του έργου της συμπληρώνουν και οι διεργασίες δημιουργίας νέων κομμάτων από υλικά και πρόσωπα του παρελθόντος (Τσίπρας, Σαμαράς).
Μέσα σε αυτό το νοσηρή κλίμα ασφυκτιά η 51χρονη δημοκρατία μας και αναζητά τρόπους απαλλαγής από τα βαρίδια του παρελθόντος αναζητώντας νέα πρόσωπα και νέους δρόμους. Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ως άτομα, κοινωνία, λαός και πολιτικό σύστημα μία βασική θέση:
"Η αλλαγή είναι μία δύναμη της φύσης αναπόφευκτη. Η εξέλιξη, όμως είναι επιλογή".
Γι αυτό το λόγο και ενόψει των δυσκολιών (εξωτερικών και εσωτερικών) που θα εμφανιστούν ελπίζω πως ο νέος Πρόεδρος Δημοκρατίας θα αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για την ενδυνάμωση της δημοκρατίας μας και την ισχυροποίηση της χώρας μας στο νέο διεθνές περιβάλλον που πλήττεται από τεκτονικούς σεισμούς.
Καλές οι κατ' έθιμον δηλώσεις, κομματικές ανακοινώσεις και οι κοσμικές εκδηλώσεις την ημέρα εορτασμού της αποκατάστασης της δημοκρατίας μας, αλλά δεν αρκούν. Οι αυτοναρκισσευόμενοι λόγοι περί ισχυρής δημοκρατίας χρειάζονται και τα αντίστοιχα έργα-θεσμικού χαρακτήρα-για να της προσδώσουν μία νέα δυναμική.
Και να μην ξεχνάμε πως στη δημοκρατία, για τα στραβά και τα ίσα είμαστε όλοι υπεύθυνοι. Λαός (πολίτες) αλλά και Πολιτικοί. Ο Καμύ το είχε πει από παλιά:
"Όταν όλοι θα είμαστε ένοχοι, τότε θα έχουμε δημοκρατία".
Μπραβο
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάζοντάς σε, Ηλία, θεωρώ πως αν σε μικρό ποσοστό οι πολιτικοί μας εφάρμοζαν το λόγο σου, η δημοκρατία μας πράγματι θα ισχυροποιηθεί έτι περραιτέω..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλημέρα σας αγαπητέ μου κύριε Ηλία. Σας ευχαριστώ θερμά για την αποστολή του άρθρου σας το οποίο θα χαρακτήριζα ως επετειακό καθώς γράφτηκε με αφορμή την συμπλήρωση των 51 ετών από την Μεταπολίτευση του 1974. Ήτοι, την γέννηση της Τρίτης Ελληνικής Δημοκρατίας που διαρκεί μέχρι σήμερα. Και όντως, η Δημοκρατία που προέκυψε μετά την 'αναίμακτη' πτώση της δικτατορίας κατέστη σταθερή και ισχυρή, έχοντας εξ αρχής το πλεονέκτημα πως της διαδικασίας μετάβασης ηγήθηκε ένα πολιτικό πρόσωπο (Κωνσταντίνος Καραμανλής), το οποίο διέθετε την γνώση, την εμπειρία και την ικανότητα ώστε να εξασφαλίσει αφενός μεν πως οι όποιο τριγμοί θα είναι διαχειρίσιμοι, και, αφετέρου δε, πως για καταστεί σταθερή η νέα δημοκρατία μας, πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο συμπεριληπτική. Και ό,τι η δημοκρατία μας υπήρξε συμπεριληπτική, αποδεικνύεται από την νομιμοποίηση του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος, το οποίο έτσι απέκτησε την δυνατότητα ισότιμης συμμετοχής στο πολιτικό παιχνίδι. Σύμφωνα με την προσέγγιση του Αμερικανού πολιτικού επιστήμονα Samuel Huntington, η Ελλάδα εντάσσεται στο λεγόμενο ''τρίτο κύμα εκδημοκρατισμού'' (που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και διήρκεσε έως τα μέσα της δεκαετίας του 1980). Σε αυτή την περίπτωση, στη χώρα μας, η διαδικασία εκδημοκρατισμού υπήρξε 'αναίμακτη' (αποφεύχθηκαν συγκρούσεις καθότι η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας αποδέχθηκε την παράδοση της εξουσίας σε πολιτικά πρόσωπα, κάτι που αποθάρρυνε αξιωματικούς από το να επιχειρήσουν να εμποδίσουν την εξέλιξη της διαδικασίας μετάβασης), συναινετική (είχε δηλαδή την συναίνεση του συνόλου του πολιτικού κόσμου της χώρας, ακόμη και της Αριστεράς), και επίσης, εξόχως θεσμική. Και τι εννοώ λέγοντας κάτι τέτοιο; Εννοώ πως ο πρωτεργάτης της ίδρυσης της Τρίτης Ελληνικής Δημοκρατίας έδωσε εξ αρχής έμφαση στην οικοδόμηση στέρεων και λειτουργικών θεσμών, αφήνοντας στη συνέχεια και μετά το 1975 και την ψήφιση του νέου Συντάγματος, να εξαπλωθεί στη χώρα ένα 'κύμα' κοινωνικού και πολιτικού ριζοσπαστισμού. Και όμως, όπως πολύ σωστά επισημαίνετε αγαπητέ μου κύριε Ηλία, η Τρίτη Ελληνική Δημοκρατία έφερε εντός της το 'τραύμα' της Κυπριακής τραγωδίας του 1974, γεγονός όμως που δεν εμπόδισε την συγκρότηση μίας πλήρως λειτουργικής δημοκρατίας. Κάτι τέτοιο συνιστά ''παγκόσμια ιδιαιτερότητα'', όπως γράφετε. Θα επιχειρήσω μία πρώτη ερμηνεία, λέγοντας πως η Κυπριακή τραγωδία δεν εμπόδισε την οικοδόμηση της Μεταπολιτευτικής δημοκρατίας μας, ακριβώς διότι η τότε πολιτική ηγεσία αφιέρωσε πόρους και μέσα σε αυτή ακριβώς την διαδικασία, επιλέγοντας να ασχοληθεί με το Κυπριακό σε μεταγενέστερο χρόνο, κάνοντας χρήση μόνο διπλωματικών εργαλείων. Και τι έμενε ως επιλογή; Ενέργειες όπως η αποχώρηση της Ελλάδας από το στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ, αποχώρηση που έλαβε χώρα για τον κατευνασμό της κοινής γνώμης σε Ελλάδα και Κύπρο. Και χρήζει επισήμανσης πως η δεύτερη φάση της Τουρκικής εισβολής έλαβε χώρα σε μία περίοδο (Αύγουστος του 1974), που ο Κωνσταντίνος Καραμανλής σχεδίαζε προσεκτικά τα επόμενα βήματα του, έχοντας εκ των προτέρων αποφασίσει να μην διακινδυνεύσει την ευκαιρία που του δόθηκε για τον εκδημοκρατισμό της χώρας. Και η επιλογή πολέμου με την Τουρκία, είναι βέβαιο πως θα σταματούσε την διαδικασία μετάβασης στη δημοκρατία. Στην εμπεριστατωμένη ανάλυση σας, εντοπίζετε και πολιτικά ορόσημα, όπως ήσαν η άνοδος του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία το 1981, κάτι που συνέβαλε στην εμπέδωση της πολιτικής σταθερότητας και στην δημιουργίας ενός δικομματικού συστήματος το οποίο διήρκεσε έως τις βουλευτικές εκλογές του 2009. Εμβαθύνοντας περαιτέρω, θα σας έλεγα πως εστιάζετε με διαύγεια στους κινδύνους που απειλούν σήμερα την Δημοκρατία μας (με εύληπτο τρόπο συνδέετε το 'τότε' με το 'τώρα'), μη διστάζοντας να 'χρωματίσετε' ηλικιακά την ανάλυση σας, απευθυνόμενος και σε όλους όσοι δεν έχουν βιώματα και μνήμες από εκείνη την τόσο ενδιαφέρουσα κοινωνικά, πολιτικά και πολιτισμικά, περίοδο. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό αγαπητέ κύριε Ηλία, γιατί υπενθυμίζετε στους νεότερους που διακατέχονται από θυμό και οργή, από έλλειψη εμπιστοσύνης στην Δημοκρατίας μας, την αξία της. Θερμά συγχαρητήρια!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης αγαπητέ μου κύριε Ηλία, θα ήθελα να επισημάνω πως η Τρίτη Ελληνική Δημοκρατία υπήρξε και ιδιαίτερα εξωστρεφής. Από την πρώτη στιγμή δηλαδή, πρωταρχικός στόχος του Κωνσταντίνου Καραμανλή ήταν η ένταξη της χώρας στην τότε Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ). Η διαδικασία του εξευρωπαϊσμού της χώρας εξελίχθηκε παράλληλα με την διαδικασία εκδημοκρατισμού της.
ΑπάντησηΔιαγραφή