Η πρόταση Μομφής και η Βουλή ως "mega-Θέατρο"

         Τρεις Γάμοι (ΠΑΣΟΚ=ΣΥΡΙΖΑ+Πλεύση Ελευθερίας + Νέα Αριστερά) και δύο Διαζύγια (παραίτηση δύο υπουργών).

 *H Τραγωδία των Τεμπών, Το “Hδυσμένω Λόγω” και η “Κάθαρσις”.

       **Μπορεί και επιτρέπεται η μονταζιέρα ενός ηχητικού υλικού να αποτελεί αντικείμενο μιας Κοινοβουλευτικής συζήτησης;

     "Εάν θέλεις πραγματικά να κάνεις κάτι να παραιτηθείς από το αξίωμά σου". Όταν ο υπήκοος αρνηθεί την υπακοή και ο αξιωματούχος παραιτηθεί από το Αξίωμά του, τότε η Επανάσταση έχει γίνει πράξη" (Henry David Thoreau, «Πολιτική Ανυπακοή»).

        Ήταν στιγμές που, κατά την παρακολούθηση της συζήτησης στη Βουλή με αφορμή την «Πρόταση Μομφής»,  ένιωθα πως ο χώρος του Κοινοβουλίου έμοιαζε με ένα μεγάλο Θέατρο. Ένα Θέατρο που τα είχε όλα. Βουλευτές-Ηθοποιούς (οι ποιούντες ήθος), σκηνικά, ενδιαφέρον σενάριο (τραγωδία τεμπών, μονταζιέρα, κράτος δικαίου…) ,φωνές, περιπέτεια ( “η εις το εναντίον των πραττομένων μεταβολή”), τραγική ειρωνεία, διάλογο, λέξεις (η γλώσσα και τα εκφραστικά μέσα των βουλευτών,,,), στιχομυθία και πολλά άλλα στοιχεία που αποτελούν τους βασικούς αρμούς μις πετυχημένης θεατρικής παράστασης.

           Έλειπαν, όμως, και κάποια άλλα βασικά, όπως: Η μουσική, ο από μηχανής θεός, η αναγνώριση, ο άγγελος-αγγελιαφόρος, το εξόδιο άσμα και κάποια άλλα…

            Τα στοιχεία που αποτελούν και τον πυρήνα μιας αρχαίας τραγωδίας, δηλαδή, ο Χορός και η Κάθαρση θα μπορούσε να πει κάποιος πως υπήρχαν και δεν υπήρχαν. Τον Χορό νοητά τον αποτελούσαν όσοι πολίτες βρίσκονταν στα θεωρεία, χωρίς όμως δικαίωμα λόγου.

           Για το στοιχείο της Κάθαρσης και σύμφωνα πάντα με τον ορισμό της τραγωδίας κατά τον Αριστοτέλη (Περί Ποιητικής) δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει πως επήλθε. Κι αυτό γιατί εξέλειπε το  “διά Ελέου και Φόβου”.

            Αφανής ή κάπως δυσδιάκριτη στη μορφή της ήταν και η Ύβρις με τη Νέμεση. Για την Τίση δεν μπορούμε να πούμε πολλά αφού επίκεινται οι Ευρω-Εκλογές  κι εκεί θα φανεί τελικά ποιος τελικά θα είναι   το αντικείμενο της θεϊκής τιμωρίας και της λαϊκής οργής.

          To «Ηδυσμένω Λόγω» δεν ευδοκίμησε στη συζήτηση αφού φράσεις του τύπου «Όσοι μιλούν για μπάζωμα είναι για τα μπάζα» και το πρωθυπουργικό «αναλαμβάνω την ευθύνη να πω την αλήθεια» μάλλον σκίασαν το όλο κλίμα .Εξίσου αντίθετες με το «Ηδυσμένω Λόγω» ήταν και οι δηλώσεις περί “τοποτηρητών –παρατηρητών” στις εκλογές, όπως και η πρόταση για επέμβαση της εισαγγελέως της Ε.Ε

          Εν τω μεταξύ στη συζήτηση ο όρος «Ενσυναίσθηση» είχε την τιμητική του, αφού όλοι την επικαλούνταν για τον εαυτό τους  και όλοι την επισήμαναν ως απουσία στην συμπεριφορά των άλλων. Δηλαδή, ο ένας κατηγορούσε τον άλλον για «Εμπόριο Πόνου» .

        Ίσως θα ήταν ενδιαφέρον να προβλέπεται από τον κανονισμό της Βουλής για τέτοιες συζητήσεις και η παρουσία ενός ομιλητή από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, όπως εξάλλου γίνεται και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (παράδειγμα Καρυστιανού…).

      Στη συζήτηση, επίσης, εκτοξεύονταν ένθεν και ένθεν κατηγορίες για πλεόνασμα ψευδών αγνοώντας πως στην ζωή και στην πολιτική ισχύει το αξίωμα πως:

               “Όταν ένα ψέμα επαναλαμβάνεται, γίνεται Πολιτική”.  

        Κατά τα άλλα όλα στη Βουλή ακολούθησαν την αισθητική αρχή της αρχαίας τραγωδίας που δεν ήταν άλλη από το «Κατά το Εικός και Αναγκαίον».

          Η Κυβέρνηση αποποιήθηκε κάθε ευθύνη για το τραγικό συμβάν και ο υπεύθυνος τότε υπουργός δήλωσε πως δεν υπάρχει κατηγορία για ποινική ευθύνη ή εν πάση περιπτώσει αν χρειαστεί είναι στη διάθεση της δικαιοσύνης. Οι Βουλευτές-ομιλητές της συχνά επικαλούνταν την Ηθική ως επιχείρημα, αγνοώντας όμως τη θέση του Στιούαρτ Μιλ και του Ωφελιμισμού πως:

        "Μία πράξη θεωρείται ηθική, όταν κάνει μεγαλύτερο καλό σε περισσότερους ανθρώπους"

       Η πρόταση μομφής, φυσικά καταψηφίστηκε, και η κυβέρνηση συσπειρώθηκε με μικρά τραύματα σε ηθικό επίπεδο. Σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και το χειροκρότημα των γαλάζιων βουλευτών μετά την ομιλία του κ. Καραμανλή. Αλήθεια τι χειροκρότησαν;

       Ωστόσο, εκείνο που απογοήτευσε δεν ήταν τόσο η άρνηση της κυβέρνησης να δεχτεί κάποιες ευθύνες για την τραγωδία των Τεμπών, όσο η αδυναμία της Αντιπολίτευσης να πείσει για την εναλλακτική λύση.

       Κι αυτό ήταν το απογοητευτικό. Διότι η αντιπολίτευση στη συζήτηση λειτουργούσε άτυπα σαν τον Χορό των αρχαίων τραγωδιών που κατά τεκμήριο εξέφραζε και απηχούσε τη φωνή και τις θέσεις του λαού.

           Ας δεχτούμε πως η αντιπολίτευση και περισσότερο το ΠΑΣΟΚ ανέδειξαν και έπεισαν για τις ευθύνες της κυβέρνησης, όχι μόνον για την τραγωδία των Τεμπών αλλά και για το κράτος Δικαίου. Πέραν αυτού, όμως ουδέν.

         Έστω ότι οι πολίτες πείστηκαν για τις ευθύνες της κυβέρνησης, για την φαυλότητά της και για την διαπλοκή της με οικονομικά και δημοσιογραφικά συμφέροντα. Αρκεί, όμως, αυτό; Αρκεί, δηλαδή, η καταδίκη της κυβέρνησης ή ο πολίτης-ψηφοφόρος  χρειάζεται και κάτι άλλο;

       Το ζητούμενο της Αντιπολίτευσης είναι να πείσει τον πολίτη πως αυτή συνιστά την εναλλακτική κυβερνητική πρόταση. Γιατί το κενό από την κυβερνητική ανικανότητα θα πρέπει να το καλύπτει η κυβερνητική αντιπρόταση της Αντιπολίτευσης

         Άκουσε κάποιος κάποια κυβερνητική αντιπρόταση; Ενθουσιάστηκε κάποιος από κάποια πρόταση της αντιπολίτευσης για την εξυγίανση της πολιτικής και για την πολιτική ηθική;

       Χάθηκε μία ακόμη ευκαιρία από την Αντιπολίτευση σε μια στιγμή που η κυβέρνηση βρισκόταν αντικειμενικά σε δύσκολη θέση (παραιτήσεις υπουργών…).

        Η αντιπολίτευση και μετά την καταψήφιση της πρότασης μομφής οφείλει να γνωρίζει την έμμεση προτροπή της παρακάτω παροιμίας.

      "Δεν μπορούμε να κατευθύνουμε τον άνεμο, αλλά μπορούμε να στρίψουμε τα πανιά" (Γερμανική Παροιμία)

         Κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί πως στις προθέσεις του ΠΑΣΟΚ και της υπόλοιπης αντιπολίτευσης με την πρόταση μομφής ήταν η ανάδειξη - αυτή και μόνον αυτή - των ευθυνών της κυβέρνησης για τη τραγωδία των Τεμπών και για την μονταζιέρα.

       Ένα κόμμα πείθει και αρέσει μόνον όταν οι προτάσεις του πείθουν ως εναλλακτική κυβερνητική προοπτική. Διαφορετικά θα λειτουργούν μόνο ως ηχεία διαμαρτυρίας και καταγγελίας…

         Βέβαια ο καταγγελτικός λόγος διαμορφώνει το κλίμα, αλλά δεν συνιστά με τίποτα  “πρόταση κυβερνητική”.

            Εν τω μεταξύ τα  πρώτα δημοσκοπικά ευρήματα (δημοσκόπηση pulse) φαίνεται να μην δικαιώνουν τους πρωτεργάτες της πρότασης Μομφής, αφού τα εκλογικά τους ποσοστό δείχνουν καθηλωμένα. Οι πολίτες δείχνουν να  μην πείθονται από τις πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών, όπως δεν συγκινήθηκαν και από τις αποκαλύψεις για τις τηλεφωνικές παρακολουθήσεις (υπόθεση predator).

         Άρα;!   

           Η Δημοκρατία χρειάζεται μία Αντιπολίτευση που οφείλει να είναι έτοιμη για να γίνει κυβέρνηση.    

          Κι αυτό γιατί, όπως λέγεται, η Φύση και η δημοκρατία απεχθάνονται το Κενό. Ωστόσο μετά το τέλος της κοινοβουλευτικής συζήτησης ισχύει η θέση του Μανουέλ Μονταλμπάν πως:

       "Ορισμένες απαντήσεις απέτυχαν, εξακολουθούν, όμως, να ισχύουν οι ερωτήσεις" ("Τι το κάνατε το είδωλο της δημοκρατίας"). 

            Οι θεατές και ακροατές της συζήτησης στο κοινοβούλιο οφείλουν να γνωρίζουν πως:

     "Το πιο σημαντικό στην επικοινωνία-συζήτηση είναι να ακούς αυτό που δεν λέγεται" (Peter Drucker).

 

                                        *Σχόλια αναγνωστών

                    Πολύ καλησπέρα σας αγαπητέ μου, κύριε Ηλία.

         Σας ευχαριστώ θερμά για την ανάρτηση και  αποστολή του νέου και πολιτικού σας άρθρου που εν προκειμένω εστιάζει στην τριήμερη κοινοβουλευτική συζήτηση η οποία έλαβε χώρα με αφορμή την πρόταση δυσπιστίας που υπέβαλλε το ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής.

       Πολύ σωστά αγαπητέ κύριε Ηλία, εστιάζετε την ανάλυση σας στην ένδεια των επιχειρημάτων που ακούστηκαν από το βήμα της Βουλής, στις κοινοτοπίες (όταν πολλοί βουλευτές έχουν εκπαιδευτεί επί χρόνια στην αναπαραγωγή κομματικών συνθημάτων και τσιτάτων, δυσκολεύονταν να εκφωνήσουν μία πρωτότυπη ομιλία), ένθεν και ένθεν, σε στιγμιότυπα που ξεχώρισαν, όπως το χειροκρότημα των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας στον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή. Χειροκρότημα που έγινε αντιληπτό από πολλούς πολίτες, ασχέτως εάν εκείνη την ώρα παρακολουθούσαν, με μία έκδηλη αμηχανία.

          Το μεγάλο ενδιαφέρον σας για την ποιότητα του πολιτικού-κοινοβουλευτικού λόγου, για έννοιες όπως η πολιτική ηθική και η αμοιβαία κατανόηση, γίνεται για άλλη μία φορά φανερό.

        Αγαπητέ κύριε Ηλία, ξεκάθαρα διαφωνώ με την άποψη που εκφράζει ένας σχολιαστής του άρθρου σας περί ύπαρξης προτάσεων από πλευράς αντιπολίτευσης. Η κοινοβουλευτική συζήτηση κατέδειξε την αδυναμία των κυριότερων αντιπολιτευτικών κομμάτων (ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής) να διατυπώσουν εναλλακτική πρόταση εξουσίας.

         Κατ' αυτόν τον τρόπο, συμφωνώ μαζί σας. Με σαφήνεια εντοπίσατε αυτή την αντιπολιτευτική αδυναμία, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία ενός κενού που σπεύδουν να το καλύψουν ακραίες δυνάμεις.

                               Θερμά συγχαρητήρια αγαπητέ κύριε Ηλία!!

                                           Σίμος Ανδρονίδης

 

Σχόλια

  1. Διαφωνώ με τη θέση σου ότι η αντιπολίτευση δεν είχε θέσεις. Η πρόταση δυσπιστίας είχε να κάνει με τα Τέμπη, τις ευθύνες που δεν ανέλαβαν οι κρατούντες, τις μονταζιέρες και τα λοιπά. Νομίζω πως δεν τίθεται θέμα αντιπρότασης στη συγκεκριμένη στιγμή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μεταξύ δύο κακών, αν και στην δική μας περίπτωση τα κακά είναι πολλά, απλά η μόνη επιλογή που υπάρχει είναι η αποχή, αν η ενσυνείδητη αποχή φθάσει στο 60% τότε ίσως, το ξαναλέω ίσως, αλλάξει κάτι. Σε γενικές γραμμές δυστυχώς δεν υπάρχει σωτηρία, υπάρχει Έλληνας που δεν είναι κομματόσκυλο ή να έχει κάποια συμφέροντα που να πιστεύει πως αυτή η κυβέρνηση μπορεί να σώσει την Ελλάδα από την κατηφόρα που έχει πάρει; Απλά μεταξύ των τυφλών επικρατεί ο μονόφθαλμος. Όσο για τον πρώην υπουργό μεταφορών η περίπτωσή του είναι τραγική, όποιοι έχουν δει το βίντεο όπου μιλάει για την ασφάλεια των τρένων μία βδομάδα πριν την τραγωδία καταλαβαίνουν τι εννοώ. Στην Ιαπωνία ο αντίστοιχος υπουργός θα είχε κάνει χαρακίρι, ο δικός μας γιατί αργεί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στα βασικά, φίλε Ηλία, συμφωνώ. Όσο δεν υπάρχει αντιπολίτευση να προτείνει ένα πειστικό "εναλλακτικό Παράδειγμα", τέτοιες συζητήσεις χάνουν την πολιτική τους σημασία και καταλήγουν σκιαμαχίες. Κατά την προτίμησή μου, η όλη πρόταση μομφής κ.τ.λ. ήταν περισσότερο υπόθεση της Αντιπολίτευσης (ο Ανδρουλάκης θέλησε να βγει μπροστά, επωφελούμενος της ... στρατιωτικής θητείας Κασσελάκη, της αφασίας της Νέας Αριστεράς, και του περιορισμένου πλαφόν των τριών εθνικιστικών κομμάτων - πλέον της καταδίκης σε γραφικότητα της Κωνσταντοπούλου, και της αυτοπεριχαράκωσης του ΚΚΕ στην ορθοδοξία του), παρά του συνολικού πολιτικού συστήματος. Εξάλλου, οι ευθύνες ήταν κοινές: όλοι είχαν κυβερνήσει τους ... σιδηροδρόμους, όλοι τους είχαν ξεπουλήσει, και το ότι το δυστύχημα συνέβη στην θητεία του Μητσοτάκη, ήταν θέμα μάλλον γκαντεμιάς του τελευταίου, παρά ειδικότερων ευθυνών του - τουλάχιστον προσωπικώς. Ο φίλος Ηλίας γνωρίζει ότι είμαι επικριτικότατος απέναντι στο καθεστώς που έχει CEO τον Μητσοτάκη, αλλά το καθεστώς αυτό δεν περιορίζεται στην συγκεκριμένη πολιτική βιτρίνα. Επεκτείνεται σε επάλληλους κύκλους, που φτάνουν μέχρι μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης - και τους διαμορφωτές της τελευταίας. Φίλε Ηλία, εσύ κι εγώ είμαστε υπεράνω υποψίας, γιατί είμαστε μικροί, για να έχουμε μεγάλο αντίκτυπο. Ας προσέξουμε, λιγάκι, ποιες τάσεις αντανακλούμε. Το συγκεκριμένο κομμάτι σου, πάντως, άριστο! (και - όχι - δεν είμαι υπέρ της αποχής. Την θεωρώ ηλίθια επιλογή - και έμμεση ψήφο στον Μητσοτάκη - αλλά αυτά τα είχα γράψει σε ... άλλην ιστοσελίδα, η οποία και τα έθαψε. Προτιμώ την ψήφο διαμαρτυρίας, κι ας πέσει όπου θέλει. Αν εμφανιστεί, βέβαια, μια σοβαρή εναλλακτική πρόταση, ας πάει ... μονοκούκκι και "δαγκωτό").

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Από πότε η αποχή έγινε ηλίθια επιλογή ενώ η επιλογή του ότι νάναι είναι μια πανέξυπνη επιλογή; Αν πρόκειται να ψηφίζουμε απλά και μόνο για διαμαρτυρία όντως είναι μία ηλίθια επιλογή. Έρρωσθε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αν κάποιος/κάποια θεωρεί ως εναλλακτική λύση κάποιο από τα υπάρχοντα κόμματα με γεια του και χαρά του, ας το ρίξει μονοκούκι και "δαγκωτό", κάποιους δεν τους εκφράζει η απλή διαμαρτυρία και επιλέγουν την απόχη, τόσο απλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εκλογές 2023: Η αποχή σκαρφάλωσε στο 47,17%, σπάζοντας κάθε ιστορικό ρεκόρ
    Το δυσοίωνο ρεκόρ του ιστορικά υψηλότερου ποσοστού αποχής από τις εθνικές εκλογές καταλαμβάνει πλέον η αναμέτρηση της Κυριακής 25 Ιουνίου 2023
    47,17=Ηλίθια επιλογή δεν το λες πάντως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα, Γ΄ Λυκείου (Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη)

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία, Γ΄ Λυκείου (Βία)

Η «Παγίδα του Θουκυδίδη» και η Ρωσία που βρυχάται...

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα, Γ΄ Λυκείου (Αγωνιστικότητα ή φυγή;)