Ο “ατελέσφορος” εκσυγχρονισμός του Σημίτη και ο τίτλος ενός βιβλίου
*Γράφει ο Ηλίας Γιαννακόπουλος, Blog "ΙΔΕΟπολις"
*Ή ο τρόπος που ένα επίθετο του τίτλου {"ατελέσφορος"} ενός πολιτικού βιβλίου σε οδηγεί στον Αριστοτέλη.
*ΒΙΒΛΙΟκριτική
Να που η ανάγνωση ενός βιβλίου δεν εξαρτάται τόσο από το περιεχόμενό του
(δεν το γνωρίζεις άλλωστε πριν διαβάσεις το βιβλίο, απλά το υποψιάζεσαι), ούτε
τόσο από την εικόνα-σκίτσο του
εμπροσθόφυλλου, όσο από τον "Τίτλο"
του.
Για τους
βιβλιοκριτικούς ο "Τίτλος"
ενός βιβλίου είναι και ο κράχτης
του. Παρακινεί, δηλαδή, τον αναγνώστη να ξεφυλλίσει ή και να
αγοράσει ένα βιβλίο που ο "τίτλος" του προκαλεί το ενδιαφέρον του.
Και όταν υποστηρίζω πως ο "Τίτλος"
ενός βιβλίου είναι και ο κράχτης
του, η διαφήμισή του δεν εννοώ τον
"τίτλο" που σοκάρει με τα διάφορα υπονοούμενα ή σημαινόμενά
του, αλλά τον "τίτλο" που σε παραπέμπει σε άλλους χώρους και σε άλλα πνευματικά πεδία. Σε αναγκάζει να
περιηγηθείς σε διάφορους χώρους ανεξάρτητους ή και άσχετους με το περιεχόμενο
του βιβλίου.
Αυτό εγώ το θεωρώ
κέρδος αφού έτσι ο αναγνώστης
εισέρχεται σε ένα πεδίο πνευματικής
εκγύμνασης και δοκιμασίας στο
βαθμό που η κατανόηση κάποιου όρου του τίτλου συνιστά και την αναγκαία συνθήκη
για την ανάγνωση και κατανόηση του περιεχομένου του βιβλίου.
Σε αυτήν την κατηγορία των βιβλίων που σε κερδίζουν με τον τίτλο τους (και για να ακριβολογώ με μία λέξη του) ανήκει και το
βιβλίο του Γ. Καραμπελιά "Ατελέσφορος
εκσυγχρονισμός: Ο Κώστας Σημίτης και η εποχή του".
"Σκεπτόμαστε με Λέξεις και εκφράζουμε τη Σκέψη μας με Λέξεις"
Αλλά, ας επανέλθουμε στο ερέθισμα (αιτία και αφορμή) των παραπάνω αναφορών, στον τίτλο του βιβλίου του Γ. Καραμπελιά: "Ατελέσφορος εκσυγχρονισμός: Ο Κώστας Σημίτης και η εποχή του"(«Εναλλακτικές Εκδόσεις»)
και ιδιαίτερα στο επίθετο "ατελέσφορος που συνοδεύει το ουσιαστικό "εκσγυχρονισμός" που αποτελεί το λεκτικό, πολιτικό και ιδεολογικό "οικόσημο" της πρωθυπουργίας του Κ. Σημίτη.
Ο "ατελέσφορος" είναι αυτός που δεν φτάνει στο τέρμα, αυτός που δεν φέρνει σε πέρας κάτι, ο αναποτελεσματικός, ο άκαρπος.
Φυσικά το κυρίαρχο δομικό στοιχείο του επιθέτου είναι η λέξη [“Τέλος”] που στην αρχαιοελληνική του σημασία παραπέμπει στο σκοπό ή στο στόχο.
Πάνω σε αυτήν την έννοια-όρο [“Τέλος”] o Αριστοτέλης δόμησε τη θεωρία του για την "Εντελέχεια" και για την "Τελεολογία" (τελολογική
αντίληψη των πραγμάτων)
Η Τελεολογία και η Εντελέχεια
Η «τελολογική αντίληψη» για τον κόσμο, σε συνδυασμό με την «εντελέχεια» αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της Αριστοτέλειας φιλοσοφίας για την ερμηνεία της βαρύτερης ουσίας του όντος.
Ο Αριστοτέλης – σε αντίθεση με τον Πλάτωνα – προτάσσει αντί της Ιδέας, την «ουσία», εγγενή και όχι ανεξάρτητη των πραγμάτων. Θεωρεί, δηλαδή, πως η ουσία συνίσταται από το «γίγνεσθαι» της ύλης, που τείνει προς την μορφή του πράγματος. Έχουμε μία μετάβαση από τον «ιδεοκεντρισμό» του Πλάτωνα στον «ρεαλισμό» του Αριστοτέλη.
Ο Αριστοτέλης διαβλέπει μία νομοτέλεια στο σύμπαν, έναν ιδιότυπο ντετερμινισμό από τον οποίο διέπονται οι φυσικοί νόμοι και τα όντα. Είναι η γνωστή τελολογική αντίληψη σύμφωνα με την οποία όλα διακονούν ένα «τέλος» - σκοπό. Είναι η διαδικασία της εντελέχειας σύμφωνα με την οποία εκπληρώνεται ο σκοπός της ύλης.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την Τελολογική θεωρία ο κόσμος, τα όντα και τα φαινόμενα υπακούουν αυστηρά σε μία προκαθορισμένη σκοπιμότητα. Σύμφωνα με αυτήν ο σκοπός ταυτίζεται εν μέρει με την αιτία. Όλες, δηλαδή, οι αλλαγές και οι εξελίξεις ενός όντος (έμβιου και άβιου) υπακούουν και ρυθμίζονται από ένα σκοπό ή αιτία. Κάθε ον, δηλαδή, εμπεριέχει το «εν δυνάμει» και το «εν ενεργεία», («Να γίνουμε αυτό που πρέπει να είμαστε», Μακρόν).
Τα πράγματα – σύμφωνα πάντα με την τελολογική αντίληψη του Αριστοτέλη – δεν είναι απλά μόνο το υλικό στοιχείο, η ύλη από την οποία αποτελούνται. Είναι περισσότερο η δομή και η μορφή που τα χαρακτηρίζει. Δηλαδή, ένα πράγμα είναι ό,τι είναι “δυνάμει” της μορφής του. Η μορφή, βέβαια, είναι η αιτία ώστε κάτι να είναι αυτό που είναι («Εν ενεργεία») - (π.χ. Ο μαθητής της Γ’ Λυκείου είναι ένας εν ενεργεία μαθητής και ένας εν δυνάμει φοιτητής…).
Στη διαδικασία από το «εν δυνάμει» στο «εν ενεργεία» ο Αριστοτέλης διέκρινε τέσσερα αίτια: Το υλικό, το ποιητικό, το τυπικό, το τελικό αίτιο. Ίσως σε κάποιο στάδιο κάποια αίτια να ταυτίζονται. Σημαντικό, όμως, είναι να αποδεχτούμε πως σε κάθε πράγμα το πιο ουσιώδες είναι αυτό που κάνει και για ποιον σκοπό υπάρχει ή κατευθύνεται (εντελέχεια). Μία πορεία από το «πρώτο κινούν» (ακίνητο) στο τέλος (τελική μορφή – απώτατος σκοπός).
Σύμφωνα με την αριστοτελική εντελέχεια ένα ον (έμβιο ή άβιο) μεταβαίνει από μία «εν δυνάμει» κατάσταση (άμορφη ύλη) σε μία τελική μορφή – κατάσταση που συνιστά και την όντως πραγματικότητα και ταυτίζεται με την αυτοολοκλήρωση και αυτοπραγμάτωση - (Ένα άμορφο μάρμαρο δυνητικά μπορεί να πάρει την τελική του μορφή και να γίνει άγαλμα)
Σκοπός του παρόντος άρθρου δεν ήταν η παρουσίαση των αριστοτελικών θεωριών αλλά
τα κέρδη που μπορεί να αποκομίσει
κάποιος αναγνώστης από τον τίτλο
ενός βιβλίου. Αυτό ας το προσέχουν οι συγγραφείς και οι εκδότες βιβλίων
Φυσικά το βιβλίο του κ. Καραμπελιά
συνιστά μία αξιόλογη καταγραφή και
συνάμα αντικειμενική κριτική της σημιτικής πρωθυπουργίας.
Ο καθένας μπορεί να συμφωνεί ή
και να διαφωνεί με το περιεχόμενο
του βιβλίου. Όλοι όμως θα πρέπει να αποδεχτούν
πως η πληθώρα των στοιχείων εκείνης
της περιόδου που κατατίθενται στο βιβλίο και η πολιτικά ανυστερόβουλη κριτική του συγγραφέα αποτελούν τα
αναμφισβήτητα θετικά στοιχεία του βιβλίου "Ατελέσφορος
εκσυγχρονισμός: Ο Κώστας Σημίτης και η εποχή του".
Η ιστορία θα κρίνει
πιο καθαρά την περίοδο εκείνη που τη χαρακτήρισαν τόσο οι κάποιες τολμηρές εκσυγχρονιστικές πρωτοβουλίες ( Νόμος Πεπονή-ΑΣΕΠ η απάλειψη του Χ.Ο από
τις ταυτότητες...), κάποια εμβληματικά
έργα (Μετρό, Αττική Οδός, γέφυρα
Ρίου-Αντίρριου), η ένταξη της Κύπρου
στην Ε.Ε, η ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωζώνη όσο, όμως, και κάποια φαινόμενα διαφθοράς με τις γνωστές αποφάσεις της δικαιοσύνης (Τσοχατζόπουλος,
Παπαντωνίου...).
Βέβαια, ο συγγραφέας Γ. Καραμπελιάς εστιάζει την κριτική του στην απουσία ή και συνειδητό παραγκωνισμό της έννοιας Πατρίδα και Πατριωτισμός από τον σημιτικό εκσυγχρονισμό με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πορεία ενός λαού ή Έθνους. Σχετικά γράφει:
Γι αυτό ο συγγραφέας σε ερώτησή μου (στην παρουσίαση του βιβλίου) αν συμφωνεί με το "Τέλος" (σκοπό-στόχο) του σημιτικού εκσυγχρονισμού, απάντησε "μα δεν υπήρχε «Τέλος» -σκοπός".
Η ανάγνωση του βιβλίου "Ατελέσφορος εκσυγχρονισμός: Ο Κώστας Σημίτης και η εποχή του" είναι πολλαπλά ωφέλιμη από τον τίτλο μέχρι και την τελευταία σελίδα του.

.jpg)
.jpg)
.jpg)

Πολύ καλησπέρα σας αγαπητέ μου κύριε Ηλία. Σας ευχαριστώ θερμά για την αποστολή του νέου σας άρθρου. Δεν θα έκανα λόγο για μία κλασική κριτική που γράψατε με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του κυρίου Γιώργου Καραμπελιά με τίτλο 'Ατελέσφορος εκσυγχρονισμός: Ο Κώστας Σημίτης και η εποχή του'. Αντιθέτως. Με έναν πολύ έξυπνο τρόπο συνδυάζετε την γλωσσολογική ανάλυση με την πολιτική και επίσης με την Αριστοτελική φιλοσοφία (είναι ενδεικτικός ο τρόπος με τον οποίο 'παίζετε' με το επίθετο 'ατελέσφορος'), φθάνοντας έως του σημείου να αναφερθείτε στην κριτική περί έλλειψης πατριωτισμού που ασκεί ο Γιώργος Καραμπελιάς στον Σημιτικό εκσυγχρονισμό (1996-2004). Επιτρέψτε μου αγαπητέ μου κύριε Ηλία να διαφωνήσω με τον συγγραφέα του βιβλίου και ως προς αυτό: Το Σημιτικό εκσυγχρονιστικό εγχείρημα δεν αλλοίωσε την εθνική ταυτότητα, ούτε και παραγκώνισε παραδοσιακές αρχές και αξίες. Ο Κώστας Σημίτης από την αρχή της πρωθυπουργικής του θητείας, κινήθηκε προς την κατεύθυνση της συνύπαρξης της ευρωπαϊκής με την εθνική ταυτότητα. Για να το θέσω και διαφορετικά, προσέδωσε στην έννοια του 'πατριωτισμού' διαφορετικό περιεχόμενο από το συνηθισμένο, συνδέοντας τον με όρους όπως 'ισχύς' και 'αυτοπεποίθηση'. Για τον Κώστα Σημίτη, 'πατριώτης' είναι αυτός που έχοντας θέση ευθύνης, εργάζεται σκληρά για την δημιουργία μίας ισχυρής Ελλάδας εντός της Ενωμένης Ευρώπης'. 'Πατριώτης' είναι αυτός που εργάζεται σκληρά για την δημιουργία πολιτών με αυτοπεποίθηση. Αυτή την ειδικότερη διάσταση του Σημιτικού εκσυγχρονισμού δεν κατάφερε να συλλάβει ο ικανότατος Γιώργος Καραμπελιάς. Επίσης, η αναφορά του στην έλλειψη 'σκοπού' (απάντηση στη δική σας ερώτηση), δεν θεωρώ πως ισχύει, καθότι, όπως είναι γνωστό, ο Σημιτικός εκσυγχρονισμός απέβλεπε στον εκσυγχρονισμό (στον εξευρωπαϊσμό, αλλιώς), της κοινωνίας, της οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης, δια της άρσης των βασικών παθογενειών που ταλάνιζαν για πολλά χρόνια την χώρα. Πότε ο Κώστας Σημίτης δεν το έκρυψε αυτό. Όπως όμως κι εσείς υποστηρίζετε στο τέλος της ανάλυσης σας, η ανάγνωση του βιβλίου του Γιώργου Καραμπελιά είναι ''πολλαπλά ωφέλιμη'' για τον αναγνώστη. Κι αυτό δεν αλλάζει. Με συνοπτικό τρόπο, και με αφορμή την κυκλοφορία ενός σημαντικού βιβλίου, δεν παραλείπετε να υπενθυμίσετε την αξία που έχει η χρήση όρων όπως είναι ο όρος 'ατελέσφορος', για τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του αναγνώστη. Η ματιά του έμπειρου φιλόλογου συμβαδίζει με αυτή του πολιτικού σχολιαστή που είναι ενημερωμένος για τις κυκλοφορίες σημαντικών πολιτικών βιβλίων. Θερμά συγχαρητήρια!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ για τα σχόλια. Ο Σημίτης είχε να αντιπαλέψει με πολλούς, εντός και εκτός ΠΑΣΟΚ. Γι αυτό δήλωσε απογοητευμένος "...Αυτή είναι η Ελλάδα..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ εύκολη απάντηση "...Αυτή είναι η Ελλάδα..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΜισογεμάτο ή μισοάδειο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ περίοδος διακυβέρνησης Κώστα Σημίτη (1996–2004) θεωρείται από πολλούς ως μια μεταβατική εποχή εκσυγχρονισμού, με σημαντικές επιτυχίες αλλά και σοβαρές αποτυχίες.
Θετικά της περιόδου Σημίτη
1. Οικονομική σταθεροποίηση & είσοδος στο ευρώ
Επιτεύχθηκε χαμηλός πληθωρισμός (από ~14% το 1993 σε ~3% το 2000).
Η Ελλάδα μπήκε στην ΟΝΕ και υιοθέτησε το ευρώ (1/1/2001).
Αναβαθμίστηκε η διεθνής εικόνα της χώρας ως «μέλους του ευρωπαϊκού πυρήνα».
2. Μεγάλα έργα υποδομής
Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος
Αττική Οδός
Γέφυρα Ρίου–Αντιρρίου (ξεκίνησε, ολοκληρώθηκε 2004)
Μετρό Αθήνας (1η φάση)
Τραμ και Προαστιακός
Εκσυγχρονίστηκε ένα μεγάλο μέρος υποδομών ενόψει Ολυμπιακών.
3. Βελτίωση θεσμικής λειτουργίας – “εκσυγχρονισμός”
Ανεξάρτητες αρχές (Συνήγορος του Πολίτη, ΑΣΕΠ ισχυροποιήθηκε κ.ά.).
Ψηφιοποίηση αρχικών υπηρεσιών του δημοσίου.
Νομοθετική παραγωγή πιο ευθυγραμμισμένη με ΕΕ.
4. Εξωτερική πολιτική
Βελτίωση σχέσεων με Τουρκία (1999, “ελληνοτουρκική προσέγγιση”).
Σημαντική ενίσχυση θέσης της Ελλάδας στα Βαλκάνια.
Αρνητικά της περιόδου
1. Δημιουργική λογιστική & μελλοντική κρίση
Κατηγορήθηκε για «μαγείρεμα» δημοσιονομικών στοιχείων για την είσοδο στην ΟΝΕ.
Αύξηση χρέους και ελλείμματος που φάνηκαν μετά το 2004.
Πολλοί θεωρούν την περίοδο αυτή προοίμιο της κρίσης του 2010.
2. Σκάνδαλα
Χρηματιστήριο 1999:
Πολλοί μικροεπενδυτές έχασαν τα χρήματά τους, ενώ οι εταιρείες «φούσκες» καταρρέουν.
Siemens (ήρθε αργότερα στο φως, αφορά όμως την εποχή).
3. Αύξηση ανισοτήτων και των τιμών
Το κόστος ζωής ανέβηκε σταδιακά.
Η ανάπτυξη δεν διαχύθηκε εξίσου σε όλους.
4. Γραφειοκρατία, αργές μεταρρυθμίσεις
Παρά τις προθέσεις, πολλές δομές του κράτους παρέμειναν ογκώδεις και ανελαστικές.
Τι έγινε στην Παιδεία επί Σημίτη
Η εκπαίδευση δεν ήταν ο τομέας όπου η κυβέρνηση Σημίτη άφησε το πιο έντονο αποτύπωμα, αλλά υπήρξαν σημαντικές κινήσεις:
Θετικά
Εισαγωγή του ολοήμερου δημοτικού σχολείου.
Αναβάθμιση ΤΕΙ (βήμα προς την ανώτατη εκπαίδευση, με νέες ειδικότητες).
Εξοπλισμός σχολείων με ηλεκτρονικούς υπολογιστές (πρώτη μεγάλη εισαγωγή Πληροφορικής).
Είσοδος διαδραστικών βιβλίων και νέων σχολικών εγχειριδίων.
Αρνητικά
Δεν έγιναν βαθιές μεταρρυθμίσεις σε Λύκειο–Πανεπιστήμια.
Οι πανελλήνιες παρέμειναν στρεσογόνες και δυσλειτουργικές.
Έλλειψη σταθερότητας: συχνές αλλαγές υπουργών (Αρσένης, Ευθυμίου, Παπανδρέου) → διαφορετικές πολιτικές.
Σκληρή κριτική για το «Ενιαίο Λύκειο» του Αρσένη (1997), που αύξησε την πίεση στους μαθητές.
Γενική αποτίμηση – Προς τα πού γέρνει η ζυγαριά;
Ανάλογα με το τι θεωρεί κανείς «πρόοδο», η περίοδος Σημίτη μπορεί να ιδωθεί:
Ως θετική
αν κάποιος δίνει βάρος σε:
εκσυγχρονισμό
θεσμούς
υποδομές
σταθεροποίηση
ευρωπαϊκό προσανατολισμό
Ως αρνητική
αν δίνει βάρος σε:
οικονομική διαφάνεια
μακροχρόνια βιωσιμότητα
κοινωνική δικαιοσύνη
σκάνδαλα
το στήσιμο της μελλοντικής κρίσης
Η πιο ισορροπημένη κρίση:
Η ζυγαριά γέρνει ελαφρά προς τα θετικά όσον αφορά τις υποδομές και τον εκσυγχρονισμό,
αλλά βαριά προς τα αρνητικά όσον αφορά την οικονομική ειλικρίνεια και τις κοινωνικές συνέπειες.
Ή αλλιώς:
> Ο Σημίτης έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη, αλλά με θεμέλια λιγότερο σταθερά από όσο φαινόταν.