Το Γλωσσάριο του καλού Πολίτη

     “Σταθερότητα ή Επιστροφή στο Παρελθόν” / “Προοδευτική Κυβέρνηση ή Δεξιός Συντηρητισμός” / “Λογικές Προτάσεις για Αλλαγή ή ο Φθηνός  Λαϊκισμός, δεξιός και αριστερός”.

        Τα παραπάνω συνθήματα τείνουν να κυριαρχήσουν στην προεκλογική περίοδο και στοχεύουν στην παγίδευση του πολίτη αφού είναι “υποχρεωμένος” να αποδεχτεί το ένα σκέλος τους. Ο διλημματικός χαρακτήρας των συνθημάτων αναδεικνύει τη δύναμη των λέξεων αλλά ταυτόχρονα και το πολωτικό κλίμα που επωάζει.


                                                «Δυοίν  Θάτερον»

        Θα δικαιωθεί, λοιπόν, η “Τρίτη αρχή της Αριστοτελικής λογικής” (περί αποκλειομένου μέσου) και σε αυτές τις εκλογές; Αλήθεια οδηγούμαστε στην άκριτη αποδοχή πώς δεν υπάρχει, δεν χωρεί τρίτη άποψη μεταξύ τους;

Επειδή και στις μέρες μας τα διλήμματα κυριαρχούν – σε όλο το φάσμα της πνευματικής, κοινωνικής, πολιτικής και  ηθικής ζωής – θα γίνει μία προσπάθεια καταγραφής τους. Βέβαια τα διλήμματα που ακολουθούν είναι ενδεικτικά και ακολουθούν τη δομή του γνωστού ποιήματος του Ν. Εγγονόπουλου «Το γλωσσάριο των ανθέων».

Την πολιτική ή την ιδιώτευση;

Την πολιτική.

Τη διαμαρτυρία ή τη σιωπή;

Τη διαμαρτυρία.

Την αμφισβήτηση ή τη συμμόρφωση;

Την αμφισβήτηση.

Το πρόσωπο ή το προσωπείο;

Το πρόσωπο.

Την αποχή ή την συμμετοχή;

Τη συμμετοχή.

Την παραίτηση ή την αγωνιστικότητα;

Την αγωνιστικότητα.

Τις κραυγές ή τα επιχειρήματα;

Τα επιχειρήματα.

Την οργή ή την εγκράτεια;

Την οργή.

Την προσποίηση ή την ειλικρίνεια;

Την ειλικρίνεια.

Τη μαχητικότητα ή τον ενδοτισμό;

Τη μαχητικότητα.

Την αλήθεια ή το ψέμα;

Την αλήθεια.

Το Εμείς ή το Εγώ;

Το Εμείς.  

Την ιδεολογία ή τα ιδεολογήματα;

Την ιδεολογία.

Τον ιδεοπλάστη ή τον ιδεοληπτικό;

Τον ιδεοπλάστη.

Την ύλη ή το πνεύμα;

Το πνεύμα.

Το χθες ή το σήμερα;

Το αύριο.

Τον εφησυχασμό ή την εγρήγορση;

Την εγρήγορση.

Το «ναι» ή το «όχι»

Το όχι.

Την υπερβολή ή τη μεσότητα

Τη μεσότητα.

Τη διαφορετικότητα ή την ομοιομορφία;

Τη διαφορετικότητα.

Την υπεροψία ή τη μετριοφροσύνη;

Τη μετριοφροσύνη.

Τις προκαταλήψεις ή τις προλήψεις;

Τον ορθολογισμό.

Τη θέση ή την αντίθεση;

Τη σύνθεση.

Τον ανταγωνισμό ή τη συλλογικότητα

Τη συλλογικότητα.

Τον άνθρωπο ή τη μηχανή

Τον άνθρωπο.

Την αδολεσχία ή τη βραχυλογία

Τη βραχυλογία.

Τη μνήμη ή τη λήθη

Τη μνήμη.

Τον κοινωνικό αποκλεισμό ή την κοινωνική ένταξη;

Την κοινωνική ένταξη.

Την ξενοφοβία ή την ανεκτικότητα

Την ανεκτικότητα.

Το «Sapere aude» ή το δόγμα;

Το «Sapere aude».

 

Τον Έγελο ή τον Μαρξ;

Τον Μαρξ.

Τον Παρμενίδη ή τον Ηράκλειτο;

Τον Ηράκλειτο.

Τον ιδεαλισμό ή το ρεαλισμό;

Τον ιδεαλισμό και το ρεαλισμό.

 

Σχόλια

  1. Και για όσους δεν γνώριζαν, όπως εγώ το αρχικό του Νίκου Εγγονόπουλου, «Το γλωσσάριο των ανθέων» ιδού το πρωτότυπο. Ευχαριστούμε δάσκαλε που μας ανοίγεις τα μάτια.
    👏👏👏
    την ποίησιν ή την δόξα;
    την ποίηση
    το βαλάντιο ή την ζωή;
    τη ζωή
    Χριστόν ή Βαραββάν;
    Χριστόν
    την Γαλάτειαν ή μιαν καλύβην;
    την Γαλάτεια
    την Τέχνη ή τον θάνατο;
    την Τέχνη
    τον πόλεμο ή την ειρήνη;
    την ειρήνη

    την Ηρώ ή τον Λέανδρο;
    την Ηρώ
    την σάρκα ή τα οστά;
    την σάρκα
    τη γυναίκα ή τον άνδρα;
    τη γυναίκα
    το σχέδιον ή το χρώμα;
    το χρώμα
    την αγάπη ή την αδιαφορία;
    την αγάπη
    το μίσος ή την αδιαφορία;
    το μίσος
    τον πόλεμο ή την ειρήνη;
    τον πόλεμο

    νυν ή αεί;
    αεί
    αυτόν ή άλλον;
    αυτόν
    εσένα ή άλλον;
    εσένα
    το άλφα ή το ω μέγα;
    το άλφα
    την εκκίνηση ή την άφιξη;
    την εκκίνηση
    την χαράν ή την λύπην;
    την χαρά
    την λύπην ή την ανίαν;
    την λύπη
    τον άνθρωπο ή τον πόθο;
    τον πόθο
    τον πόλεμο ή την ειρήνη;
    την ειρήνη

    ν΄ αγαπιέσαι ή ν΄ αγαπάς;
    ν΄ αγαπώ

    Από τη συλλογή Έλευσις (1948)

    [πηγή: Νίκος Εγγονόπουλος, Ποιήματα Β΄, Ίκαρος, Αθήνα 1985, σ. 140-141]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αλήθεια πώς θα ήταν η κοινωνία μας αν στα ερωτήματα αυτά οι απαντήσεις ήταν οι παραπάνω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα, Γ΄ Λυκείου (Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη)

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία, Γ΄ Λυκείου (Βία)

Η «Παγίδα του Θουκυδίδη» και η Ρωσία που βρυχάται...

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα, Γ΄ Λυκείου (Φανατισμός)