Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Γ΄ Λυκείου (Διαδίκτυο –Facebook)

ΚΕΙΜΕΝΟ 1

Οι «συνομιλίες της απουσίας» στους χώρους κοινωνικής δικτύωσης

1. Η ολοένα και αυξανόμενη χρήση του κυβερνοχώρου δείχνει ότι το διαδίκτυο ανταποκρίνεται στις ανάγκες επικοινωνίας των νέων, γιατί τους επιτρέπει να περνούν μεγάλο μέρος της ημέρας τους συνομιλώντας με γνωστούς και άγνωστους συνομηλίκους. Αλλά αυτή η διαδικτυακή λάμψη οδηγεί ορισμένους νέους – συνήθως αυτούς που έχουν δύσκολες σχέσεις στην πραγματική ζωή – να αναπτύξουν επικίνδυνες συνάφειες με άγνωστους ανθρώπους ή να υποστούν διαδικτυακή κακοποίηση.

2. Σταδιακά το διαδίκτυο εξελίσσεται σε μια πολυπληθή, εικονική, παγκόσμια «περαντζάδα», αντικαθιστώντας όλο και περισσότερο την παραδοσιακή βόλτα στην πλατεία. Οι χώροι κοινωνικής δικτύωσης, όπως π.χ. το Facebook, αντικαθιστούν τη χαμένη αίσθηση του ανήκειν σε μια κοινότητα και προσφέρουν τα αναγκαία κοινωνικά «χάδια» και σημάδια αναγνώρισης της ύπαρξης. Οι νέοι έχοντας αφήσει το φυσικό τους σώμα στον πραγματικό χώρο υπερβαίνουν τα όρια και τους περιορισμούς τους (συμπεριλαμβανομένου και του βιολογικού τους φύλου) και πειραματίζονται με διαφορετικές ταυτότητες και προσωπικότητες. Ταυτόχρονα, παραμένουν παγιδευμένοι σε εικονικές σχέσεις, που είναι ασφαλείς, ακριβώς επειδή είναι ελεγχόμενες. Εάν κάποτε συναντηθούν στον πραγματικό χώρο – χρόνο, δηλαδή, ζωντανά με τον φίλο που απέκτησαν στο διαδίκτυο συνήθως απογοητεύονται, ακριβώς επειδή η πραγματικότητα σχεδόν πάντοτε ματαιώνει τη φαντασίωση. Έτσι, για να βρει ο χρήστης ανακούφιση, επιστρέφει τις περισσότερες φορές στην ασφάλεια του εικονικού, περνώντας όλο και πιο πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη του. 

3. Αυτές οι «συνομιλίες της απουσίας» ανακουφίζουν από τις δυσκολίες της πραγματικής ζωής, αλλά είναι πιθανό να τροποποιούν καθοριστικά τον ψυχισμό. Σε αρκετές έρευνες, η ηλεκτρονικά διαμεσολαβημένη επικοινωνία στους νέους έχει συνδεθεί με αυξημένη κατάθλιψη, μοναξιά και αποξένωση, με αποτέλεσμα να γίνεται λόγος για ένα νέο αναδυόμενο προφίλ: όλο και περισσότεροι νέοι σήμερα νιώθουν θλιμμένοι, μόνοι και αποξενωμένοι και τείνουν να απορροφώνται σε διαδικτυακές περιπλανήσεις και συνάφειες.

4. Στη διάρκεια της εφηβείας, ειδικότερα, οι διαδικτυακές συναντήσεις φαίνεται να λειτουργούν παράλληλα και συμπληρωματικά με τις πραγματικές. Το γεγονός αυτό υπαγορεύει να εξετάσουμε αυτές τις δύο διαφορετικού τύπου δραστηριότητες, την «ψηφιακή» και την «πραγματική», σε συνδυασμό μεταξύ τους. Είναι πιθανό να αλληλεπιδρούν και να δρουν συμπληρωματικά, επηρεάζοντας η μία την άλλη, έως ότου καταλήξουν σαν συγκοινωνούντα  δοχεία σε μία ομοιοστατική κατάσταση, η οποία ενδεχομένως μετατρέπει τους τρόπους του επικοινωνείν και του σχετίζεσθαι των σημερινών εφήβων.

5. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τα ευρήματα διεθνών ερευνών, σύμφωνα με τα οποία η χρήση του διαδικτύου από κοινού με την παρακολούθηση τηλεόρασης και την τηλεφωνική συνομιλία αποτελούν τυπική συμπεριφορά για το 87% των εφήβων. Στη χώρα μας, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας, το 90% των ατόμων ηλικίας 16-20 ετών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, ενώ το 66% του παραπάνω ποσοστού ασχολείται με διαδικτυακές δραστηριότητες καθημερινά. (Δημοσίευμα)

ΚΕΙΜΕΝΟ 2

Η ολιγαρχία των κοινωνικών δικτύων

1. Η ιστορία με την «υποκλοπή» και την εκμετάλλευση προσωπικών δεδομένων δεκάδων εκατομμυρίων χρηστών του Facebook για απόκτηση πολιτικής επιρροής φέρνει στο προσκήνιο αφενός την κυριαρχία μερικών τεχνολογικών κολοσσών και αφετέρου τον καταλυτικό ρόλο που παίζουν στην ενημέρωση, άρα και στη διαμόρφωση της πολιτικής και κοινωνικής κουλτούρας σε πλανητικό επίπεδο.


2. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τεχνολογική εξέλιξη έπαιζε πάντα κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση των κοινωνιών. Η ανακάλυψη της τυπογραφίας ήταν το πρώτο καθοριστικό βήμα, για να ακολουθήσει αρκετούς αιώνες μετά το ραδιόφωνο, μέχρι να πάρει τα ηνία η τηλεόραση που άλλαξε την αντίληψή μας για τον κόσμο και έπαιξε τον ρόλο ενός εθνικού συγκολλητικού ιστού. Για να βρεθούμε σήμερα στην εποχή της κυριαρχίας των κοινωνικών δικτύων, που τείνουν να υποκαταστήσουν ακόμα και τον ρόλο των παραδοσιακών Μέσων στην ενημέρωση.

3. Ένας τεράστιος όγκος πληροφοριών αλλά και συναισθημάτων, προσωπικών παθών, θεωριών συνωμοσίας μάς κατακλύζει καθημερινά και έχει αλλάξει τους κώδικες επικοινωνίας, επηρεάζοντας καθοριστικά την πολιτική και κοινωνική μας συμπεριφορά. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος του βομβαρδισμού, που δεχόμαστε, κάθε δύο χρόνια παράγεται πλέον το σύνολο της πληροφορίας που δημιουργήθηκε στον πλανήτη από την εποχή των σπηλαίων έως το 2013!

4. Ακόμα και στην Ελλάδα, όπου πολλοί θεωρούν την αξιοποίηση της τεχνολογίας ως τεχνοφασισμό, τα κοινωνικά δίκτυα διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο πληροφορώντας ή παραπληροφορώντας. Προφανώς ούτε η δαιμονοποίηση ούτε η εξιδανίκευσή τους αποτελεί λύση. Ούτε στην εποχή των Λουδιτών θα ξαναγυρίσουμε, ούτε στην τυφλή αποδοχή της τεχνολογικής αθωότητας.

5. Είναι θέμα δημοκρατίας η εξάρτηση της ενημέρωσης από τους αλγορίθμους του Facebook ή των άλλων κοινωνικών δικτύων ή, ακόμα χειρότερα, η χρησιμοποίηση προσωπικών δεδομένων για να ελεγχθεί η βούληση των πολιτών. Μπορεί κάποιοι να βαυκαλίζονται για την απεριόριστη ελευθερία έκφρασης που έφερε το internet, δίνοντας πεδίο έκφρασης στους πάντες, αλλά αυτός ο ατελείωτος όγκος πληροφοριών δεν οδηγεί σε καλύτερα ενημερωμένους πολίτες.

6. Η ελευθερία της έκφρασης φυσικά είναι απεριόριστη. Ο σχεδόν μονοπωλιακός, όμως, έλεγχος της διακίνησης και της αξιοποίησής της δεν μπορεί παρά να υπόκειται σε δημοκρατικό, θεσμικό έλεγχο. Δεν αρκεί η συγνώμη του Ζούκερμπεργκ για να κοιμόμαστε ήσυχοι και αμέριμνοι. Έτοιμες συνταγές προφανώς δεν υπάρχουν, καθώς η τεχνολογική πρόοδος εξελίσσεται πολύ πιο γρήγορα από τους δημοκρατικούς θεσμούς. Η ισχύς, όμως, των ολιγαρχών των κοινωνικών δικτύων, όπως και ο έλεγχος των παραδοσιακών μίντια από ελάχιστους ισχυρούς ή από την ελεύθερη διαφημιστική αγορά δεν αποτελούν ευοίωνη εξέλιξη.(Δημοσίευμα)

ΚΕΙΜΕΝΟ 3

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ 

Σκέφτομαι άρα υπάρχω

1.    Από το PC στο iPad

και από το iPad στο PC.

Οι ιστοσελίδες διαδέχονται

η μία την άλλη.

2.    Μια ξεχασμένη τηλεόραση

στο βάθος του σαλονιού,

πάντα κλειστή να μας θυμίζει

πως ξεπεράσαμε κι αυτό τον εθισμό.

3.    Και αν κάποτε ξεκλέψω

λίγο χρόνο από το facebook,

δέκα λεπτά έτσι για να σκεφτώ,

τότε υπάρχω…

(Δημοσίευμα)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α΄

Α1.Να αποδώσετε περιληπτικά τις αιτίες για τις οποίες οι νέοι καταφεύγουν στα κοινωνικά δίκτυα.(80 λέξεις) (Κ.1)

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β΄

Β1.Επαληθεύστε ή διαψεύστε τις προτάσεις με αναφορά στο Κ.2:

α.Μερικές υπερΕπιχειρήσεις τεχνολογίας διαμορφώνουν την πολιτική κουλτούρα σε παγκόσμιο επίπεδο.

β.Σήμερα τα κοινωνικά δίκτυα υπολείπονται σε δύναμη έναντι των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης.

γ.Ο όγκος των πληροφοριών παγιώνει τους κώδικες επικοινωνίας της κοινωνίας σε μόνιμα σχήματα.

δ. Πολλοί εφησυχάζουν για την ελευθερία έκφρασης που προσφέρει το internet.

ε.Η τεχνολογική πρόοδος υστερεί σε ταχύτητα από τους θεσμούς της δημοκρατίας.

Μονάδες 10

Β2α.Να βρείτε στην §2του Κ.1δύο στοιχεία που προσφέρει το Facebook και αναζητά ο νέος σχολιάζοντάς τα με συντομία. Να αναλύσετε τη λειτουργία του Ενεστώτα και του ασύνδετου ρήματος.

Μονάδες 9

β.Στην §3 του Κ.2 ανιχνεύεται τόσο η ενεργητική όσο και η παθητική σύνταξη. Να τις επισημάνετε και να αναλύσετε το ρόλο που επιτελεί η κάθε μία χωριστά. Να μεταφέρετε στην άλλη σύνταξη την ενεργητική και την παθητική «μάς κατακλύζει…συμπεριφορά» / «κάθε δύο χρόνια…2013».

Μονάδες 6

Β3.Καταγράψτε τους βασικούς προβληματισμούς του αρθρογράφου της §4 του Κ.2.Σχολιάστε τους με συντομία.

Μονάδες 15

 

ΘΕΜΑ Γ΄-Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α

Γ1. Να σχολιάσετε το νόημα της τρίτης (3) στροφής του ποιήματος και ιδιαίτερα της φράσης «για να σκεφτώ, τότε υπάρχω». Πώς σχετίζεται με τον τίτλο; Αναλύστε το ρόλο των τριών προσώπων. (200 λέξεις)

Μονάδες 15

 

ΘΕΜΑ Δ΄ - Έ Κ Θ Ε Σ Η

1. Υποθέστε ότι δημοσιεύετε στην εφημερίδα του σχολείου σας άρθρο με θέμα «Διαδίκτυο και Ειρήνη». Να αναπτύξετε τρεις τρόπους με τους οποίους πιστεύετε ότι το διαδίκτυο μπορεί να συμβάλει στην επικοινωνία – αλληλοκατανόηση των λαών και στην ειρηνική τους συνύπαρξη. (350 λέξεις)

2. Να αναπτύξετε σε κείμενο (άρθρο) των 300 λέξεων με την μέθοδο της σύγκρισης – αντίθεσης τα θετικά και αρνητικά στοιχεία που απορρέουν από την ελεύθερη διακίνηση των πληροφοριών από το διαδίκτυο.

3. Στην ιστοσελίδα του σχολείου σας ως μαθητική κοινότητα αναρτάται άρθρο σας με θέμα «Οι Η/Υ ως εργαλείο διδασκαλίας στην σχολική τάξη». Με βάση τις εμπειρίες σας από την διαδικτυακή διδασκαλία λόγω covid -19 να αναπτύξετε: α) Τρία θετικά στοιχεία που προέκυψαν από αυτήν και β) Δύο αρνητικά. (400 λέξεις)

Μονάδες 30 

Πολυτροπικό κείμενο

Να βρείτε και να σχολιάσετε με συντομία ένα κοινό σημείο – στοιχείο αναφοράς ανάμεσα στο Πολυτροπικό κείμενο και στο Κ.1 κι άλλο ένα ανάμεσα στο Πολυτροπικό κείμενο και στο Κ.2.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α΄- Περίληψη

Α1.Στο παρόν κείμενο καταγράφονται οι αιτίες που οδηγούν τους νέους στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αρχικά προβάλλεται ως αιτία η ανάγκη για επικοινωνία. Αυτό χαρίζει στους νέους την αίσθηση της επιβεβαίωσής τους και τη δυνατότητα να δοκιμάζουν νέες ταυτότητες. Ωστόσο, ο νέος νιώθει παγιδευμένος από τις εικονικές σχέσεις, αφού σε αυτές μόνο νιώθει ασφαλής. Στη συνέχεια επισημαίνεται το στοιχείο της μοναξιάς που ταλανίζει τους νέους. Επιπρόσθετα διαπιστώνεται η συμπληρωματική σχέση ψηφιακής και πραγματικής επικοινωνίας. Επιλογικά παρατίθενται στοιχεία για τη χρήση του διαδικτύου από τους εφήβους.

 

ΘΕΜΑ Β΄

Β1.α.Σ(«άρα κα στη…επίπεδο», §1),β.Λ(«Για να…ενημέρωση», §2).γ.Λ(«έχει αλλάξει…συμπεριφορά», §3),δ.Σ(«Μπορεί…internet», §5), ε.Λ(«Καθώς…θεσμούς», §6).

Β2α.Ο έφηβος αναζητά στο διαδίκτυο τα εξής στοιχεία: 1) Ο έφηβος ορμώμενος από την ανάγκη για ένταξη σε ομάδα για να νιώσει το αίσθημα του «ανήκειν» εισπράττει ως δώρο τη βίωση του αισθήματος της «αναγνώρισης της ύπαρξης». Οι πολλές προβολές και τα γνωστά like για τον νέο μεταφράζονται ως στοιχείο κοινωνικής αποδοχής® επιβεβαίωσης. 2) Ένα δεύτερο στοιχείο είναι η δυνατότητα του εφήβου να «πειραματίζεται σε διαφορετικές ταυτότητες και προσωπικότητες». Η διαδικασία αυτή – προϊόν των εικονικών σχέσεων – βοηθά στην εξωτερίκευση κάποιων τάσεων που στον πραγματικό χώρο – λόγω των στερεοτύπων και του κοινωνικού ελέγχου – δεν μπορούν να εκφραστούν. 3) Τέλος, ένα άλλο στοιχείο είναι αυτό της «ασφάλειας του εικονικού». Επειδή ο φυσικό χώρος συνήθως απογοητεύει τον έφηβο και ακυρώνει τις φαντασιώσεις του, υποχρεώνεται να επιστρέψει στην οθόνη, όπου νιώθει πρωταγωνιστής και ασφαλής. Κι αυτό γιατί η εικόνα δεν τον αμφισβητεί αλλά τον κολακεύει και τροφοδοτεί τον ναρκισσισμό του. Αυτό είναι και ο λόγος που νιώθει σίγουρος για τον εαυτό τους και άρα ασφαλής.

Ο Ενεστώτας χρησιμοποιείται για να δηλώσει τον παροντικό χαρακτήρα του φαινομένου, αλλά και μία τάση να επαναλαμβάνεται ή βρίσκεται σε εξέλιξη. Έτσι δίνει ζωντάνια και αμεσότητα στον λόγο και προκαλεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη που εστιάζει την προσοχή του στις ιδιαίτερες παραμέτρους του φαινομένου.

Το ασύνδετο σχήμα«πολυπληθή, εικονική, παγκόσμια…» στοχεύει στην ανάδειξη του πολυεπιπέδου της σημερινής κοινωνίας. Τονίζεται εμφαντικά η συνθετότητα και η πολυχρωμία του κι έτσι βοηθά τον αναγνώστη να εντάξει με επιτυχία το ειδικό θέμα – ο ρόλος του διαδικτύου/Facebook – στο γενικό. Υφολογικά ο λόγος αποκτά αμεσότητα, ζωντάνια και παραστατικότητα. Τον διακρίνει μία ροή που προκαλεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη που εστιάζει αποτελεσματικότερα στον πυρήνα του θέματος.

 Έτσι τόσο ο Ενεστώτας όσο και το ασύνδετο σχήμα διακονούν την πρόθεση του συγγραφέα να αναδείξει τη θέση του νέου στον σύγχρονο κόσμο όπου κυριαρχεί η εικονική πραγματικότητα με πρωταγωνιστές το διαδίκτυο και το Facebook.

β.Ενεργητική σύνταξη:«Μάς κατακλύζει, αλλάξει, επηρεάζοντας», Παθητική σύνταξη:«…παράγεται…δημιουργήθηκε». Η άλλη σύνταξη: «Κατακλυζόμαστε…από έναν όγκο πληροφοριών και έχουν αλλαχθεί οι κώδικες…επηρεαζόμενη…»/ «κάθε δύο χρόνια παράγουν πλέον το σύνολο…που δημιούργησαν». Στην ενεργητική σύνταξη εξαίρεται το υποκείμενο, ενώ στην παθητική η ενέργεια του υποκειμένου (ποιητικό αίτιο). Η ενεργητική σύνταξη προσδίδει αμεσότητα, ζωντάνια και παραστατικότητα. Αντίθετα η παθητική σύνταξη προσδίδει μία πυκνότητα και ποικιλία και ίσως επισημότητα στο ύφος.


Β3.Στην §4 του Κ.2 καταγράφει την αξιολόγηση και την κριτική προς τα κοινωνικά δίκτυα «τεχνοφασισμός…παραπληροφόρηση». Σε αυτήν την κριτική ο συγγραφέας αρνείται τις υπερβολές τόσο της «εξιδανίκευσης» όσο και της «δαιμονοποίησης». Πιστεύει πως ο μανιχαϊσμός (άσπρο – μαύρο) δεν αποτυπώνει σωστά το ρόλο του διαδικτύου. Γι’ αυτό ως απάντηση στην ισοπεδωτική κριτική αντιτείνει – καταθέτει την άποψή του. «Ούτε…αθωότητας». Δηλαδή να αποφύγουμε την επιστροφή στην τακτική – συμπεριφορά των Λουδιτών (σπάσιμο – καταστροφή των μηχανών) αλλά και την αποδοχή – χωρίς όρους και όρια – του θετικού ρόλου της τεχνολογίας ή της γνωστής θέσης – θεωρίας περί ουδετερότητας της τεχνολογίας. Οι θέσεις του συγγραφέα κινούνται σε σωστά πλαίσια γιατί η ευθύνη δεν βαραίνει την μηχανή, αλλά τον χρήστη. Γιατί αυτός έχει βούληση και διέπεται από ηθικούς κανόνες. Άρα η ευθύνη βαραίνει τον χρήστη και την κοινωνία που θεσπίζει τους νόμους – όρους χρήσης αλλά και τις αξίες και τα στερεότυπα που τροχοδρομούν τις ανάγκες και τους όρους εφαρμογής μιας επιστημονικής γνώσης.

 

ΘΕΜΑ Γ΄-Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α

Ο ποιητής στις 2 πρώτες στροφές καταγράφει την απόλυτη προσκόλληση του σημερινού ανθρώπου στους Η/Υ  και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μία προσκόλληση που φθάνει στα όρια του εθισμού. Αυτό ο εθισμός, όμως, καταστρέφει τη ζωή των χρηστών, αφού αδυνατούν να βιώσουν τις ανθρώπινες στιγμές και λειτουργούν ως μηχανές χωρίς φαντασία και τελικά χωρίς ελευθερία. Ζουν στον μικρόκοσμο που τους παρέχει η εικόνα και η ψηφιακή επικοινωνία. Ο εικονικός κόσμος αδυνατίζει την ανθρωπιά τους, ενώ αντιθέτως βιώνει το αίσθημα της μη-ύπαρξης.

Γι’ αυτό ο επιλογικός στίχος αναδεικνύει την αξία της απεξάρτησης από τον κίβδηλο κόσμο της εικόνας – οθόνης. Θεωρεί πως βασική προϋπόθεση, αλλά και απόδειξη της ύπαρξή μας είναι η δυνατότητα να σκεφτόμαστε αυτόβουλα. Μπροστά στην οθόνη ο χρήστης δεν σκέπτεται, παρά ακούει, βλέπει και σιωπά. Έτσι, όμως, η σκέψη ατροφεί και ο άνθρωπος υπάρχει – με την κυριολεκτική σημασία του όρου – στο βαθμό που μπορεί να σκέπτεται δημιουργικά χωρίς τις εξαρτήσεις της οθόνης.

Ο τίτλος του ποιήματος – δάνειο του Cogito, ergo sum – σχετίζεται με  τον επιλογικό στίχο στο βαθμό που και οι δύο συγκλίνουν στη διαπίστωση πως η σκέψη συνιστά το ακαταμάχητο κριτήριο της ύπαρξής μας.

Ο ποιητής για να προβάλει εμφαντικά το βασικό του μήνυμα, την αξία της σκέψης ως στοιχείο της ύπαρξής μας, χρησιμοποιεί και τα τρία πρόσωπα για να δηλώσει με αυτά πως το φαινόμενο είναι γενικευμένο και μπορεί να το προβάλει και κάπως αντικειμενικά (γ΄ γενικό) αλλά και ως μέλος του ευρύτερου συνόλου (α΄ πληθυντικό) / η καθολικότητα. Το α΄ ενικό συνιστά στοιχείο αυτοεξομολόγησης και μια μορφή μαρτυρίας προσωπικής. Έτσι η ποικιλία των προσώπων αναδεικνύει το πολυεπίπεδο της περίπτωσης του «εθισμού» αλλά και της ανάγκης απεξάρτησης για να νιώσει πως υπάρχει ως αυτόβουλη και ελεύθερη οντότητα.

Απαντήσεις - Πολυτροπικό κείμενο

Ανάμεσα στο Κ.1 και στο πολυτροπικό υπάρχουν κοινά στοιχεία – αναφορές, όπως: Στη γελοιογραφία τονίζεται η απουσία πραγματικών φίλων, η μοναξιά… Ανάλογες διαπιστώσεις υπάρχουν και στο Κ.Α και ιδιαίτερα στις §2 και 3. Ειδικότερα τονίζεται η απογοήτευση από τους φίλους (τους δήθεν) που απέκτησαν διαδικτυακά «Εάν κάποτε…φαντασίωση» (§2). Στην §3 καταγράφεται ως γεγονός το αίσθημα της «μοναξιάς κι αποξένωσης» το οποίο τους οδηγεί στο χώρο του διαδικτύου, όπου όμως η φιλία – φίλοι είναι εικονική και κίβδηλη. Η μοναξιά, λοιπόν, σπρώχνει τους νέους στο διαδίκτυο, το οποίο τους απογοητεύει ή τους δημιουργεί την ψευδαίσθηση της φιλίας με αποτέλεσμα να επιστρέφουν πάλι στη μοναξιά τους.

Αλλά οι κοινές αναφορές υπάρχουν ανάμεσα στο Κ.2 και στο Πολυτροπικό. Ιδιαίτερα τονίζεται στο Κ.Γ η ψευδαίσθηση των χρηστών ότι μπορούν «να παρεμβαίνουν…» ή «ότι η γνώμη τους μετράει…». Αυτή η αυταπάτη υποστηρίζεται και στο Κ.Β όπου αναδεικνύεται ο καταλυτικός ρόλος του Facebook - κοινωνικά δίκτυα στη «διαμόρφωση…επίπεδο» (§1). Αλλά την αδυναμία του χρήστη μπροστά στο διαδίκτυο προβάλλει και η διαπίστωση της §3, όπου φαίνεται πως το άτομο ισοπεδώνεται και βυθίζεται από τον όγκο των πληροφοριών «Ένας τεράστιος…συμπεριφορά». Έτσι καταδεικνύεται η δύναμη και η εξουσία του διαδικτύου πάνω στη συνείδηση του χρήστη.

 

ΘΕΜΑ Δ΄ -Έ Κ Θ Ε Σ Η

Σχετικό υλικό και αναλύσεις των θεμάτων έκθεσης βρίσκονται στο blog ΙΔΕΟπολις, iliasgiannakopoulos.blogspot.com του συγγραφέα Ηλία Γιαννακόπουλου και ιδιαίτερα στα άρθρα:

1.«Επικοινωνία Τώρα»

2.«Σύγκρουση πολιτισμών: Εικόνα vs Λόγος»

3.«Διαδίκτυο και Ειρήνη»

4.«Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και Έφηβοι»

5.«Διαδίκτυο και ελεύθερη διακίνηση πληροφοριών: Κοινωνοί γνώσης ή θύματα παραπληροφόρησης;»

6.«Διαδίκτυο και Εκπαίδευση»

 

 

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα, Γ΄ Λυκείου (Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη)

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία, Γ΄ Λυκείου (Βία)

Η «Παγίδα του Θουκυδίδη» και η Ρωσία που βρυχάται...

Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα, Γ΄ Λυκείου (Αγωνιστικότητα ή φυγή;)